Afgelopen maandag hadden wij de eer om de heer Benoît Gilson, CEO van Infrabel, de heer Pierre-Yves Jeholet, minister van Economie, en de heer Jean-Luc Crucke, minister van Mobiliteit, te ontvangen voor een bezoek aan onze nieuwe productielijn voor spoorbielzen.
Dit immersieve bezoek bood hen de gelegenheid om de uitdagingen rond de productie van dwarsliggers beter te begrijpen, evenals het engagement van onze teams voor een duurzamer spoor.
Het bezoek symboliseerde tevens de versterking van een langlopend partnerschap tussen Prefer en Infrabel, bekrachtigd door de ondertekening van twee nieuwe belangrijke contracten:
één voor de productie van ongeveer 25.000 strekkende meter wisselliggers over een periode van 8 jaar, en één voor de levering van 220.000 M43-dwarsliggers over een periode van 11 jaar.
Om deze nieuwe opdracht binnen te halen, heeft Prefer geïnvesteerd in een nieuwe productielijn die ons aanbod heeft uitgebreid met meer specifieke modellen, waaronder de M43. Dankzij deze investering kunnen wij inspelen op de nieuwe vereisten, terwijl de productie van onze historische M41-dwarsliggers behouden blijft. Deze nieuwe fabriek is geautomatiseerd, veilig en ontworpen om het werkcomfort te verbeteren. Ze verhoogt bovendien onze capaciteit tot 1.800 dwarsliggers per dag.
De voormalige fabriek is voortaan volledig gewijd aan onderzoek en ontwikkeling van koolstofarm beton via de Carbstone-technologie, met als doel een nul-koolstofvoetafdruk. Deze ecologische transitie is reeds goed op weg dankzij de integratie van CEM III-laagkoolstofcement, wat een vermindering van 30% van onze CO₂-uitstoot per geproduceerde dwarsligger oplevert.
Dank aan Infrabel, de aanwezige ministers en onze teams om samen de weg te banen naar een gemeenschappelijke, innovatieve en duurzame toekomst.